همشهری آنلاین:نتایج یک تحقیق پیشگام نشان می دهد که با افزایش سن مردان میزان نقائص ژنتیکی خاصی در اسپرم‌های آنها افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش "هلث دی نیوز" بر اساس این تحقیق در مردان نیز  مانند زنان بالا رفتن سن  هنگام بچه‌دار شدن  خطر انتقال برخی بیماریها را به فرزندان افزایش می‌دهد.

با این حال دکتر آندرو ویروبک از "آزمایشگاه ملی لاورنس لوی‌مور"  در کالیفرنیا و سرپرست این تحقیق  میگوید این یافته‌ها مقدماتی هستند و باید با احتیاط با آنها  برخورد کرد زیرا  بر اساس ازمونهای معدودی هستند.

او می‌افزاید:" این کشف میتواند نتایج بیشماری داشته‌باشد.ما تنها تعداد محدودی از صدها ژن موجود در اسپرم را مورد بررسی قرار دادیم.ما به آزمونهایی نیاز داریم که تاثیر افزایش سن را بر کارکرد سایر ژنها هم نشان دهد."

دانشمندان از پیش می‌دانستند که توانایی تولید مثل با افزایش سن در مردان به علت کاهش تعداد اسپرم‌ها و مزان حرکت انها کاهش ‌میابد.همچنین معلوم شده بود که فرزندان مردان سالمند با احتمال بیشتری به برخی بیماریها مثل اسکیزوفرنی و آکندروپلازی مبتلا می‌شوند.

آکندروپلازی یک بیماری ژنتیکی است که باعث اختلال رشد غضروفهای بدن از جمله غضروف رشد در استخوانهای بلند و در نتیجه کوتولگی میشود.

اندازه‌گیریهای معمول کیفیت اسپرم مثل نعداد یا میزان حرکت انها که در حال حاضر در آزمایشگاهها انجام می‌شود ناهنجاریهای ژنتیکی در اسپرمها را نشان نمیدهد.

دکتر ویروبک و همکارانش در بررسی DNA اسپرم 97 مرد  22 تا 80 ساله دریافتند که با افزایش سن DNA  اسپرم‌ها بیشتر حالت قطعه قطعه شدن از خود نشان میدهد.

قطعه قطعه شدگی DNA با افزایش احتمال ناباروری ارتباط دارد.همچنین اسپرمهای مردان سالمندتر با احتمال بیشتری حامل جهشهای ژنتیکی عامل ایجاد بیماری اکندروپلازی بودند.

کد خبر 155

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز